Een tijdje geleden ben ik uitgelachen. Ik vertelde namelijk dat ik onderzoek aan doen ben bij een kapperszaak. Desbetreffende persoon vond het gek dat een kapperszaak last van stress heeft. Door stress ontstond er regelmatig aan het einde van de dag ruzies. 

 

Maar zo gek is het niet eigenlijk dat een kapperszaak stress ervaart. De medewerkers hebben namelijk te maken met een zowel lichamelijke, geestelijke en emotionele belasting.

 

De medewerkers zijn de hele dag in de weer en lopen veel. Soms hebben ze ook last van afwisselende temperaturen (Kou van buiten, wassen van haren, warmte van de föhns etc.).

 

Betreft de emotionele en geestelijke uitdaging: De gehele dag hebben zijn klanten om hun heen. Vaak willen deze klanten hun ei kwijt. Daar komt bij dat er veel omgevingsgeluid aanwezig is.

 

Omdat ze in een omgeving met continu klanten om hun heen werken, is het vaak nauwelijks of niet mogelijk om professioneel vlak terugkoppeling te geven. Feedback wordt dan uitgesteld of niet gegeven. In hun geval heeft dit geleid tot veel stress.

 

De oplossing was simpel: Training feedback geven en ontvangen waarbij ze de juiste vaardigheden aanleren.

 

Resultaat: minder stress, minder ruzie en blije medewerkers. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.